نقش فناوری در تولید

نقش فناوری در تولید طی 200 300 سال گذشته در پی انقلاب صنعتی اروپا همواره رو به  تزاید بوده است پیشرفت های شگرف صنعتی, کمیت و کیفیت تولیدات را به کلی متحول نموده است. فن آوری در صنعت کارکردهای مختلفی داشتهاز جمله می توان افزایش سرعت تولید, کاهش ضایعات, افزایش کیفیت محصول و افزایش قدرت سفارش پذیری را به عنوان مهم ترین  آن ها ذکر نمود.

این کارکردها در مجموع بهره وری را در صنعت افزایشداده است ولکن در بین صنایع, فرش دستی هم چنان  به  روش سنتی تولید و از تحولات فنی جهانی کمترین تاثیر را پذیرفته جال آن که به طور طبیعی پیشرفت علوم و فن آوری در یک بخش بر سایر بخش ها اثر گذاشته و موجب پیشبرد دانش در بخش های دیگر می گردد.

البته ناگفته نماند که هم اکنون  در گوشه کنار کشور به طور پراکنده از فن  آوری های جدید در بخش هایی از فرایند تولید فرش دستی استفاده می گردد که از جمله می توان بکار گیری کامپیوتر برای طرحی نقشه, دستگاه نقشه خوان الکترونیکی برای سهولت خواندن نقشه و دستگاه های برقی پرداخت فرش ابزار پیشرفته رنگرزی, نخ ریسی را نام برد لکن این فنون از حیث تاثیر در بهره وری این صنعت مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

بیان موضوع

همه مکاتب اقتصادی (رفاه جامعه) را به عنوان هدف نهایی خود معرفی می کنند و برای رسیدن به این هدف برنامه های توسعه را متناسببا دیدگاه  خود پیشنهاد می نمایند.

توسعه اقتصادی در یک تعریف جامع عبارت است از: (تحول  وضع  اقتصادی در اثر بهبود بنیان های اقتصادی و اجتماعی جامعه) لکن مقصود از بنیان های اقتصادی جامعه چیست؟

این بنیان های بطور خلاصه به صورت زیر طبقه بندی  می شوند.

  • بنیان هایی تاسیساتی: کلیه قوانین و مقررات مربوط به تولید, توزیع و مصرف ( مثا الگوی مصرف حاکم بر جامعه)
  • بنیان های ترجیحاتی: عبارت است از ارزش های فرهنگی,اجتماعی و سیاسی که اقتصاد تحت آن ارزش ها عمل می کند مانند مساله تحصیل بانوان.
  • بنیان های تشکیلاتی: عبارت است از قوانین و مقررات و امور مربوط به سه بازار کار, پول  و سرمایه , کالا و خدمت.
  • بنیان های تکنولوژیکی: همانطور که از اسمش پیدا است عبارت است از  چگونگی ترکیب عوامل و منابع تولیدی یا آنچه که به تکنولوژی تولید معروف است.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.