طراحی

طراحی فرش هنر ملی و باستانی ما ایرانیان دارای سابقه طولانی می باشد از آنجایی که هر شهر و روستا دارای فرهنگ، آداب و رسوم مخصوص به خود است، فرش را میتوان روح سخنگوی هر خانه ای معرفی کرد که نشات گرفته از اصالت و فرهنگ آنهاست، همانطور که برخی از طرح های فرش دستی بر گرفته از طرح های اصیل ایرانی و نمایانگر تمدن و شکوه ایران است.

تاریخچه طراحی فرش ایران

این هنر در ایران از حدود ۴۵۰ سال پیش یعنی در دوران حکومت شاه طهماسب با تعداد طراحان انگشت شمار شروع شد و تا به امروز نیز ادامه دار می باشد. از همان سال های اول شروع این هنر در ایران ، همواره طراحان نامدار فرش در میان مردم زبانزد بودند و به عنوان بزرگترین هنرمندان کشور شناخته می‌ شدند. طراحی فرش در ایران با طراحی دستی طرح های هندسی شروع شد که این طرح‌ ها زیبایی فوق العاده چشمگیری داشتند و همین دلیلی بر زبانزد بودن فرش های ایرانی از همان روزهای نخست می باشد. عمر استفاده از رایانه در طراحی فرش به بیش از سه دهه نمیرسد و در مقایسه با طراحی با دست کاملا جوان است، با این حال توانسته امکانات وسیعی را پیش روی ما قرار دهد.

 

طراح کامپیوتری فرش چه کسی است؟

طراح کامپیوتری فرش علاوه بر دارا بودن تمام خصوصیات هنری، فنی، تکنیکی طراحی سنتی و دستی فرش، به علوم کامپیوتر و کاربرد آن حداقل در محدوده فعالیت خویش آشنایی داشته و بتواند ابزارها، وسایل و نرم‌افزارهای موجود را در جهت ارائه طرح‌ها و نقشه‌های نوین، بدیع و زیبا تحت سیطره هنری خویش قرارداد.

همان‌گونه که از این تعریف استنباط می‌شود کامپیوتر به‌عنوان ابزار و علمی که صرفاً در تسخیر شخص طراح هست ایفای نقش می‌نماید.

 

منبع: سیرمان، ویکی پدیا، امیران فرش

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.